četrtek, 5. marec 2015

Flexicurity kot »varna prožnost«?

Končno je nastopil čas, da se le premaknemo od teme, ki sedaj obseda še vedno vso državo. Gre za temo o pravicah istospolnih, gre tudi za že prav nenormalno angažiranje 'božjih služabnikov' in gre za nadaljevanje politično ideološke delitve. Če nas že teme povezane s človeškimi pravicami tako iritirajo, kaj pa je potem šele za pričakovati na polju splošnih ekonomskih in političnih tem. Včasih se mi zazdi, kot ja je slovenski jezik »kačji« jezik. Ne samo fizično razcepljen, temveč predvsem semantično. Demokratičnost ni vedno to, kar se nam ponuja, poštenost, tudi ne. Dobrota je le krinka za egoizem in ljubezen do sočloveka je le temelj za sproščanje nizkotnih strasti! Dajmo se zato malo oddaljit od tem povezanih s pravicami istospolnih, ker kot večina komentatorjev pravilno ugotavlja, res imamo druge težave in skrbi!

Združenje delodajalcev je že pred dobrimi tremi leti predstavilo 64 ukrepov za reformo trga dela, vse pod skupnim imenovalcem zagotovitve »Flexicurity«. Nesporno je dejstvo, da smo nekateri spremljevalci razmer na trgu dela že leta 2002, torej v času ministrovanja Dimovskega, opozarjali na neprožnost trga dela, tako kot je bila zastavljena in osmišljena v Zakonu o delovnih razmerjih. Vendar smo bili v teh opozorilih grobo, da ne rečem nesramno utišani s strani takratnih najvišjih predstavnikov ministrstva za delo.

Zato, sicer načelno, velja sleherno prizadevanje v smeri zagotovitve večje prožnosti trga dela, podpreti in dejansko omogočiti razvoj takšnih odnosov, ki so razvojno naravnani, ki zagotavljajo in omogočajo prožnost in pri tem ohranjajo integriteto slehernega delavca na trgu dela.

In kje je problem? Predvsem v osnovnem pristopu, ki hoče zamenjati težišče problema. Delodajalci svoj predlog utemeljujejo z doseganjem »varne prožnosti«. Apologeti takšnih razmišljanj izhajajo v svojih pristopih k doseganju večje prožnosti na trgu dela predvsem z naslednjimi utemeljitvami: »Do zdaj je bila socialna varnost delavcev oprta na fiksne oblike dela. Danes je potrebno najti način, kako sistem socialne varnosti prilagoditi fleksibilnejšim oblikam dela. Ne more namreč biti obratno - da se oblike dela prilagajajo zagotovljenim oblikam socialnega varstva. V osnovi je namreč lahko socialna varnost zgolj posledica razmer na trgu dela, nekega gospodarskega razvoja in rasti in ne obratno.«

No takšno razmišljanje bi bilo točno, in sicer pod določenimi predpostavkami. Odmisliti se mora veljavni vpliv socialne države, odmisliti se mora, da so pogodbe o zaposlitvi »sui generis« in odmisliti se mora vse druge nadvlade na trgu dela (socialne, politične, trajnostnega razvoja...) in izhajati le iz ekonomskih razmerij.

Potem je tukaj še problem slovenskega jezika in njegove uporabe kot komunikacijskega sredstva. Kot bi dejal Noam Chomsky je sleherni jezik » specifično integrativno sredstvo kulturnih, političnih in ekonomskih vplivov na medsebojne odnose«. Zato v uvajanju novih pojmov v slovenščino, pa čeprav tudi tistih, ki jih prenašamo n. pr. iz danskih izkušenj, vseeno velja preveriti z osnovnimi semantičnimi in sintaktičnimi pravili.

Za uporabo določenih pojmov moramo za sleherni ponujeni izraz, kar velja tudi za izraz
»varna prožnost«, poiskati njegov antipod. Ta je lahko le en in sicer »nevarna prožnost«. Se opravičujem, vendar sam v tem antipodu – nasprotju, ne vidim ne smisla in ne cilja. Sedanja zakonodaja sicer dejansko uveljavlja ravno takšno stanje, torej nevarno prožnost, saj so toga razmerja na trgu dela tista, ki slabšajo položaj obeh sodelujočih strani, tako delodajalcev kot tudi delojemalcev. Seveda pa se pri iskanju rešitev in novih razmerij ne sme zgoditi to, da se neobvladljivo odpre Pandorina skrinja. Logično je le eno spoznanje in izhodišče, naš cilj mora biti doseganje sprememb v polju varnosti odnosov na trgu dela, ne pa prožnosti. Prožnost je torej atribut varnosti in ne obratno.

Zatorej, če govorimo o »prožni ali neprožni varnosti«, s tem ne pristajamo, da so ekonomske zakonitosti tiste, ki so »nedotakljive svete krave« osnovnih socialnih razmerij v družbi. Drugače povedano, trditev, da je »socialna varnost zgolj posledica razmer na trgu dela« sploh ni nič bolj drugačna od prastare, upam bivše, prakse Eskimov, da so v kriznih razmerah, stare in nemočne preprosto izpostavili na ledene plošče in jih potisnili na odprto morje. Trditev, da naj razmere na trgu dela, določajo obseg in kakovost socialne varnosti, je izjemno nevarna, saj negira smisel in obstoj države kot socialne in pravne združbe, katere namen je zagotavljanje dogovorjenega obsega enakosti svojih državljanom. Drugotno je seveda pri tem vprašanje, ali je ta enakost temelječa na pravičnosti ali na egoizmu. Tega vprašanja si v naši državi seveda ne zastavljamo, čeprav bi si ga morali. Da povem z drugimi besedami, plačna razmerja so povsem porušena, tako med posameznimi dejavnostmi (monopolni položaj dejavnosti), kot med vlogo in položajem, ki ga posameznik zaseda v strukturi organiziranosti opravljanja dejavnosti. Pri tem verjetno ni nesporno to, da je med tistimi, ki najbolj navijajo za »varno prožnost« (porivanja ledenih plošč na odprto morje), preveč managerjev katerih plače so zdivjale preko vseh razumnih meja.


Ali je torej prav, da se tudi v naši državi odpre tema o prožnosti trga dela. Vsekakor, vendar ne bomo uspeli najti pravih rešitev, pa četudi jih bomo našli, jih ne bomo sposobni udejaniti, če ne bomo razumeli, da je naš cilj lahko le »prožna varnost« in da se moramo čim prej otresti »neprožne varnosti«, ki sedaj vlada. Rešiti pa se moramo tudi nesmisla »varne prožnosti«, ki so jo ti mojstri pisane besede uspeli infiltrirati že v vse ključne dokumente, tudi v koalicijski sporazum. Da končam, zagovarjanje »varne prožnosti« pomeni v bistvu zanikanje vloge in smisla socialne države in tudi pravne države. Pomeni tudi pritrditev nebrzdanemu invidivualizmu in neoliberalnemu pohlepu! Ali res hočemo to?


5 komentarjev:

  1. Pri takih razmišljanjih, ki skrbno naštejejo argumente "za" in argumente "proti" skoraj vedno pogrešam "rešitev". Kaj je dobro in kaj slabo pri nekaterih zadevah v Butalah (ali po svetu) vemo več ali manj vsi, če lepo po vrsti naštejemo to ali ono.

    Predvsem me zanima KAJ bi ti naredil, da bi rešil situacijo na trgu dela - kaj bi bilo treba narediti, da bi " .. bil volk sit in koza cela".

    Je morda to UTD?

    To velikokrat navajamo kot rešitev - nihče pa se še ni spomnil ali vsaj na glas povedal nevarnosti, ki jo UTD skriva v spodnjem predalu omare z napisom "za zaposlene". Zelo verjetno bi cela zadeva bila dofundamenta zapletena, ker večina delodajalcev potem dela sploh plačevati ne bi več hotela. Pa je to le "en od mnogih .. " zapletov.

    Point-of-all-points: delodajalci in delojemalci še nikoli ZARES niso prišli skupaj in tudi ne bodo, dokler bo svetu vladal sistem podoben ameriški demokraciji. Vedno se bodo v takih debatah lomila kopja zaradi pogoltnosti delodajalcev.

    Trg dela se je neverjetno spremenil in se bo še bolj. Delo kot tako bo postalo dobro plačan privilegij - ostalo bodo pa naredili roboti in robotizirane linije, zaradi česar delavec lastniku proizvodnih sredstev postaja vedno manj potreben. Iskalcev zaposlitve je vsak dan več - pa naj politiki govorijo kar hočejo. Iskalcem zaradi tega pada cena - kot čevljem .. recimo - saj jih lahko kupiš danes v za nekoč nepredstavljivih količinah - dobesedno za drobiž - če nočeš dragih.



    Zato sem mnenja, da se je treba bolj usmeriti v celostno obravnavo prihajajoče nove družbe, saj takrat, ko se človek ukvarja z reševanjem podrobnosti, zaradi dreves ne vidi gozda.

    Torej - sploh ni point v trgu dela, nikogar ne bi smela zanimati mnenja delodajalcev in arhaične oblike združevanja delavcev v sindikatih. TO DEJANSKO NIMA SMISLA.

    Poudarek bi moral biti na organiziranju nove družbe, kjer bi lahko kdorkoli zaslužil na pošten način kolikor bi hotel ... drugi, ki pa tega ne bi mogli, bi pa lahko normalno živeli brez "strahu pred jutr".

    OdgovoriIzbriši
  2. Jure, midva sva kot znameniti par. Ti so Don Quiote, jaz pa Sancho Pansa. Hodiva po svetu in se bojujeva z mlini na veter.

    Sedaj pa zares! Seveda so rešitve, vendar ze veckrat sem se zaklel - iz mojih ust nobene, ker ne, da je niso vredni. Še huje je, uničijo jo, deformirajo, vgradijo v dobre rešitve sistemske napake. Tega pa več ne prenesem, ker bi lahko navedel za najmanj tri bloge primerov!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hmmmm ... če nisi opazil .. te "sistemske napake" so pravilo današnjega življenja. Ti se gotovo spomniš - recimo nekdanjih sesalcev za prah. Delali so kot ura - desetletje in več. Danes ima pa skoraj vsak srednje-cenovni izdelek namerno vgrajen šibki člen, ki povzroči okvaro in potem popravilo navadno presega 50% cene novega izdelka. Veliko se jih raje odloči za nakup novega izdelka kot za popravilo. Tako proizvajalci prodajo veliiiko več kot nekoč.

      In - seveda - isto je v družbi. Nekaj let po vsaki revoluciji (da ne govorim o evolucijskih spremembah) "drek na vrh priplava" in ti povzpetneži uničijo karkoli dobrega v družbenih spremembah za svojo korist in v škodo množic. Najbolj eklatanten primer je Kristusov nauk .. da ne omenjam komunizma ali socializma.

      Dragi moj - mi2 živiva (in še nekaj nas), se mi zdi - v napačnem svetu. To je težava. Celega planeta pa ne bomo mogli kot manjšina brez vsake moči - spremeniti. Nekako skušam preživeti in ohraniti trezno glavo, da ne postanem tak kot večina.

      Lp

      Izbriši
  3. Jure, dober primer si dal. Ker včasih kakšen mlajši tudi pomotoma kaj prebere, bom še sam dodal primer. Pred več kot 30 leti smo že takrat uvajali nekaj kot 'krožke kakovosti' (potem so se modno spremenili v - odličnosti)!

    Skratka, TVT Boris Kidrič je delal tudi peči za centralne. Zdrzale so najmanj 25-30 let, od konkurence pa le 15-18. Pa je en nadobudnež predlagal, da to ni pametno. Pa se ogladi nek drug starejši delavec in ga okara rekoč, mi delamo peči kot DOBRINE in ne kot'prodajne artikle'! Ja, vse to je danes neoliberalizem 'odnesel' iz spomina!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja - ta, stara lopovska banda pač računa na to, da mlajši tega sploh vedeli ne bodo - NIKOLI. Živeli bodo pač v drugačnem svetu, drugačni družbi in zadeve se jim bodo zdele povsem normalne.
      Lp

      Izbriši