Štiri leta so minila kar sem
napisal blog o neki državni sekretarki na ministrstvu za delo (današnji
ministrici) kako je z zanosom razlagala o pripravi zakonskih izhodišč o
ureditvi socialnega podjetništva. Nato se je oglasil še prvi državni sindikalist
in vzhičeno govoril o potrebi po spoštovanju predpisov o plačah (višini,
pravočasnosti, celovitosti izpolnjevanja obveznosti...) in seveda je na koncu
pristavil svoj piskrček še nek nadobudni direktor nekega zavoda, ki je zaneseno
dejal, da je pomembno, da njihov zavod že sedaj posluje brez dobička in da se bo s temi novimi zakonskimi okviri njim še
bolj odprlo področje delovanja izven javne službe.
Takrat sem dejal »vse lepo in prav«, vendar se mi je ob poslušanju vse te prijetne zgodbe nehote postavilo vprašanje. Ali so se na ministrstvu resnično posvetovali s tistimi, ki socialno podjetništvo poznajo malo bolje, seveda predvsem tako njegove dobre kot tudi slabe strani. Tudi v naši državi imamo namreč strokovnjake, ki so o teh zadevah imeli referate na konferencah OECD in so bile njihove ideje tam dobro sprejete.
Takratna informacija o tem, kaj je temeljna značilnost socialnega podjetništva, torej, da je to neprofitno poslovanje, pa me je razžalostila. Saj potem imamo že sedaj v naši državi socialno podjetništvo v smislu tega, da se izpolnjuje tako sindikalne zahteve o plačah, kot managerske zahteve, da se ne ustvarja dobiček. Poglejmo v luči teh zahtev samo nekatere naše monopolne poslovne sisteme, recimo slovenska elektro podjetja, slovenske železnice, slovensko pošto...
Vsi ti imajo nenormalno visoke plače, ne ustvarjajo dejanskega dobička, temveč, če je potreba, zgolj knjigovodskega in njihovi direktorji so "kralji na Betajnovi". Neustvariti dobiček je pa resnično preprosto, vse kar dobiš preprosto 'zagoniš', po možnosti tudi z nenormalno visokimi stroški. Vendar to ni oznaka za socialno, še zdaleč ne!
V kateri smeri bi se torej moralo razvijati socialno podjetništvo v tej državi? Odgovora na to vprašanje ne mislim dati, čeprav ga v veliki meri poznam. Spoznal sem, da smo država ki se odlikuje po tem, da se v njej ideje na veliko kradejo, nato pa se zaradi nesposobnosti impementacije teh idej, uspe praktično vse "sfižiti". To je naša stvarnost, takšna usoda na žalost čaka tudi socialno podjetništvo.
Takrat sem dejal »vse lepo in prav«, vendar se mi je ob poslušanju vse te prijetne zgodbe nehote postavilo vprašanje. Ali so se na ministrstvu resnično posvetovali s tistimi, ki socialno podjetništvo poznajo malo bolje, seveda predvsem tako njegove dobre kot tudi slabe strani. Tudi v naši državi imamo namreč strokovnjake, ki so o teh zadevah imeli referate na konferencah OECD in so bile njihove ideje tam dobro sprejete.
Takratna informacija o tem, kaj je temeljna značilnost socialnega podjetništva, torej, da je to neprofitno poslovanje, pa me je razžalostila. Saj potem imamo že sedaj v naši državi socialno podjetništvo v smislu tega, da se izpolnjuje tako sindikalne zahteve o plačah, kot managerske zahteve, da se ne ustvarja dobiček. Poglejmo v luči teh zahtev samo nekatere naše monopolne poslovne sisteme, recimo slovenska elektro podjetja, slovenske železnice, slovensko pošto...
Vsi ti imajo nenormalno visoke plače, ne ustvarjajo dejanskega dobička, temveč, če je potreba, zgolj knjigovodskega in njihovi direktorji so "kralji na Betajnovi". Neustvariti dobiček je pa resnično preprosto, vse kar dobiš preprosto 'zagoniš', po možnosti tudi z nenormalno visokimi stroški. Vendar to ni oznaka za socialno, še zdaleč ne!
V kateri smeri bi se torej moralo razvijati socialno podjetništvo v tej državi? Odgovora na to vprašanje ne mislim dati, čeprav ga v veliki meri poznam. Spoznal sem, da smo država ki se odlikuje po tem, da se v njej ideje na veliko kradejo, nato pa se zaradi nesposobnosti impementacije teh idej, uspe praktično vse "sfižiti". To je naša stvarnost, takšna usoda na žalost čaka tudi socialno podjetništvo.
Ampak, to je zgodba izpred
štirih let. Pravo burleskno nadaljevanje je sledilo sedaj z objavo nekaterih
podatkov na Supervizorju, zato sem z zanimanjem poslušal današnji Studio ob 17
ter »mučenje« novinarke in Informacijske pooblaščenke z eks ministrico
Setnikarjevo, dekanko EF Tekavčičevo in ministrom Koprivnikarjem.
V vsem, kar so si izbrali kot
logično osnovo svojih trditev bi jih lahko v celoti oporekal. Pa ne bom, ker v
enem imajo prav, jaz za moje poglede nisem plačan, oni pa so preplačani! Toda
nekaj pa se vseeno mora razsvetliti. Najprej o dilemi zakonitosti takšnega
početja. To je lažna dilema, saj temelji na pokvarjeni zakonodaji, ki je
omogočala ta početja (pravi izraz je svinjarije). Torej zakonitost je
zagotovljena, kaj pa etičnost. Po mojem vsekakor ne. Kajti, če je Setnikarjeva
sprejela položaj dekanke, bi se morala zavedati, da že ta položaj sam po sebi
zahteva celovitega človeka, ki že zaradi etičnih razlogov ne sme biti v vrsti
pri kotlu v katerem so »pohani evri«. Še v vojski je bilo pravilo jasno,
kuharji jedo vedno zadnji!
Naslednja zadeva pa že sili na
jok. Verjetno je marsikomu znano dejstvo kolikšne so tedenske delovne obveze na
fakulteti. Od rednega profesorja s štirimi urami, do asistenta z cca 18 urami,
vsi ostali so nekje vmes. Torej opraviš v enem tednu za 4 ure predavanj in
potem ves drugi čas lahko nameniš trženju na »prostem trgu«. »Proste ure« se
računajo na žalost drugače. Opravljenih 16 in še kakšno uro predavanj na mesec pomeni
zasedenost urnega fonda za kar 174 delovnih ur.
Včasih so imeli zakonodajo, ki
je jasno določala: »V socializmu ni izkoriščanja človeka po človeku«! To je
pomenilo tudi to, da nihče ni imel pravice »izkoriščati« tudi samega sebe. Bilo
je tudi jasno postavljeno pravilo, le do največ 1/3 mesečne obveze se lahko
zaposleni veže na dodatno delo. To pa pomeni na mesec le fond 58 ur. Da ponovim,
zgolj 58 ur, da je delo v okviru redne službe in tudi projektne službe
kakovostno opravljeno.
Minister Koprivnikar, pa tudi
minister Židan, je obljubil, da se bodo te stvari zakonsko uredile. To pa bi
rad videl! Saj so pred 20 leti že bile zakonsko urejene, zakaj pa ste jih
spreminjali?
Naj dodam le še pojasnilo, ker se je temu "zboru opravičevalcev" pridružil v Odmevih tudi rektor Svetlik. Dodatne delovne ure, torej 58 ur, ne pomenijo svetovalne ure temveč zgolj delovne, saj vsaka svetovalna ura zahteva najmanj 1 uro priprav, običajno pa tudi 2 uri. Višja kot je cena svetovalne ure, več je ur priprav.
OdgovoriIzbrišiTorej, če je svetovalna ura 400 €, je mesečni zaslužek za projektno delo ob maximumu največ bruto 8.000 na mesec!
Sem poslušala tudi sama ta Studio in spremljala boj med informacijsko pooblaščenko (IP) ter univerzitetno-ministrsko 'koalicijo'. Tekavčičeva je že prav zmerjala IP, nihče pa ni hotel spregovoriti predvsem o sistemskih problemih. Predpisi v zavodih narekujejo namrec porabo zasluženih sredstev 'na trgu' v tekočem letu, ker potem pa resnično preidejo v 'javna' sredstva. Torej, brezglavo trošenje sredstev je že prav sistemsko vgrajeno v logiko upravljanja javnih zavodov!
OdgovoriIzbrišiNi kaj dodati .. ne bom še enkrat pisal svojega mnenja o največjem lopovu t.j. državi, ki se bori proti manjšim lopovom in smo v situaciji, ko lopov lopovu krade..
OdgovoriIzbriši... seveda a je potem kaj čudnega, da v Butalah vsak krade in goljufa po svojih zmožnostih?
Riba začne smrdeti pri glavi - to je razlog za vse pi*darije. Od A do Ž.
Če hočemo rešiti zadevo mora priti do revolucije - potem bo nekaj let mir .. dokler spet drek na vrh ne priplava.